PUNKTOWY SYSTEM OCENIANIA ZACHOWANIA

(program pilotażowy trwać będzie od 14.09.2015 r. do 31.08.2016 r.)

 

w klasach IV-VI Szkoły Podstawowej Nr 63

z Oddziałami Integracyjnymi w Szczecinie

 

W celu ujednolicenia ocen zachowania oraz zwiększenia ich obiektywizmu wprowadzono w naszej szkole punktowy system oceniania zachowania uczniów. Ustalono liczby punktów za działania pozytywne i negatywne (tabela 2 i 3) oraz sumy punktów na poszczególne oceny (tabela 1). Na początku każdego semestru uczeń otrzymuje 125 punktów, które odpowiadają ocenie dobrej. Liczbę punktów może powiększać lub pomniejszać przez konkretne zachowania. Punkty przydzielają nauczyciele oraz umieszczają je systematycznie w zeszycie klasowym i dzienniku elektronicznym. Dzięki temu uczniowie i ich rodzice mogą na bieżąco monitorować postępy w zakresie zachowania.

 

Ocenę punktową przelicza się na stopnie według skali:

 

TABELA 1

 

ZACHOWANIE

PUNKTY

wzorowe

200 i więcej

bardzo dobre

151-199

dobre

100-150

poprawne

51-99

nieodpowiednie

21-50

naganne

20 i mniej


Zasady ustalania ocen zachowania:

 

1.     Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego zapoznaje uczniów oraz ich rodziców z Punktowym Systemem Oceniania Zachowania. Fakt ten zostaje odnotowany w dzienniku lekcyjnym.

2.     Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy w oparciu o uzyskaną na koniec semestru sumę punktów.

3.     Ocena wystawiona przez wychowawcę jest ostateczna. W kwestiach spornych ocenę zachowania można poddać dyskusji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.

4.     W klasach IV-VI uczeń otrzymuje ocenę zachowania według skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.

5.     Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

6.     Roczna ocena zachowania odzwierciedla zachowanie ucznia w ciągu całego roku szkolnego.

7.     Przy ustalaniu ocen zachowania uczniów niepełnosprawnych należy uwzględnić zalecenia zawarte w opiniach i orzeczeniach PPP.

8.     Każdy uczeń na początku semestru otrzymuje 125 punktów, które odpowiadają ocenie dobrej.

9.     Za pozytywne działania ucznia punkty są dodawane, a za nieodpowiednie zachowanie-odejmowane.

10.O przewidywanej ocenie zachowania uczniowie i rodzice są informowani na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

11.Punktowy System Oceniania Zachowania podlega ewaluacji na koniec roku szkolnego. Zebrane informacje i uwagi posłużą ewentualnym zmianom.

 

TABELA 2

Waga pozytywnych zachowań

Lp.

Pożądane zachowania ucznia

Punkty

Kto wstawia

P1

Udział w szkolnym konkursie przedmiotowym/zawodach sportowych (w zależności od uzyskanych wyników).

5-10

opiekun konkursu

P2

Udział w międzyszkolnym konkursie przedmiotowym/zawodach sportowych (w zależności od uzyskanych wyników).

10-15

opiekun konkursu

P3

Laureat w konkursie przedmiotowym/zawodach sportowych (poza szkołą).

20

opiekun konkursu

P4

Efektywne pełnienie funkcji w szkole, np. przewodniczący SU.

10 (raz w semestrze)

opiekun SU

P5

Efektywne pełnienie funkcji w klasie, np. gospodarz, skarbnik.

5 (raz w semestrze)

wychowawca

P6

Praca na rzecz klasy lub szkoły, np. przygotowanie gazetki, prace porządkowe, pomoc w bibliotece.

5

każdy nauczyciel

P7

Udział w uroczystościach szkolnych, np. rola w przedstawieniu.

10

opiekun

P8

Pomoc w przygotowaniu imprezy szkolnej (w zależności od stopnia zaangażowania).

5-10

organizator imprezy

P9

Praca na rzecz akcji charytatywnych, zbiórek, akcji pomocy.

5-10

opiekun akcji

P10

Aktywny udział w zajęciach dodatkowych organizowanych przez szkołę.

10 (raz w semestrze)

prowadzący zajęcia

P11

Wzajemna pomoc koleżeńska.

5

każdy nauczyciel

P12

Brak godzin nieusprawiedliwionych.

10 (raz w semestrze)

wychowawca

P13

Punktualność (dopuszczalne 1 spóźnienie).

10 (raz w semestrze)

wychowawca

P14

Wyjątkowa kultura osobista-dobre maniery w stosunku do dorosłych i rówieśników, brak wulgarnego słownictwa, zachowanie odpowiednie do sytuacji, nieuleganie nałogom, okazywanie szacunku pracownikom szkoły i innym uczniom.

15 (raz w semestrze)

wychowawca

P15

Wyjątkowa kultura osobista na poszczególnych przedmiotach.

5 (raz w semestrze)

każdy nauczyciel przedmiotu

P16

Dbałość o swój estetyczny wygląd i przestrzeganie zasad higieny osobistej.

10 (raz w semestrze)

wychowawca

P17

Premia za całkowity brak punktacji ujemnej.

10 (raz w semestrze)

wychowawca

 

TABELA 3

Waga negatywnych zachowań

 

Lp.

Niepożądane zachowania ucznia

Punkty

Kto wstawia

N1

Częste spóźnienia na lekcje z własnej winy.

5

każdy nauczyciel

N2

Nieusprawiedliwiona nieobecność na lekcji (ucieczka).

10

każdy nauczyciel

N3

Brak obuwia zmiennego.

5

wychowawca

N4

Brak stroju szkolnego (mundurek).

5

wychowawca

N5

Uciążliwe przeszkadzanie na lekcji (dotyczy jednej jednostki lekcyjnej).

10

każdy nauczyciel

N6

Niewykonanie poleceń nauczyciela.

10

każdy nauczyciel

N7

Celowe zniszczenie mienia szkolnego lub własności innej osoby.

20

każdy nauczyciel

N8

Wyjście bez zezwolenia poza teren szkoły.

10

wychowawca

N9

Zakłócanie spokoju na korytarzu w czasie lekcji.

5

każdy nauczyciel

N10

Aroganckie zachowanie wobec nauczycieli oraz pracowników szkoły.

20

każdy nauczyciel

N11

Stwierdzone zaczepianie słowne lub fizyczne wobec innych uczniów (dokuczanie, ubliżanie, przezywanie, ośmieszanie, wulgarne słownictwo, wulgarne gesty).

15

każdy nauczyciel

N12

Bójki uczniowskie.

25

każdy nauczyciel

N13

Kradzież, wyłudzanie pieniędzy, oszustwo, podrabianie dokumentów, podpisów.

30

wychowawca

N14

Nieodpowiednie zachowanie podczas imprez, uroczystości szkolnych, wyjść i wycieczek.

10

opiekun wycieczki/wychowawca

N15

Niestosowny, wyzywający wygląd niezgodny z zapisem w Statucie Szkoły (makijaż, biżuteria, farbowane włosy, noszenie czapki w pomieszczeniu, odzieży wierzchniej itp.).

10

wychowawca

N16

Brak stroju galowego.

10

wychowawca

N17

Zachowania zagrażające zdrowiu własnemu i innych (popychanie, podstawianie nogi, rzucanie plecakami, workami, bieganie po korytarzach, skakanie ze schodów, murków, bieganie do toalet, otwieranie okien itp.).

10

każdy nauczyciel

N18

Zaśmiecanie otoczenia.

5

każdy nauczyciel

N19

Stosowanie używek (alkohol, papierosy, narkotyki) również poza szkołą, potwierdzone obserwacją pracownika szkoły.

30

wychowawca

N20

Przynoszenie do szkoły ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów i substancji.

20

wychowawca

N21

Używanie telefonów komórkowych, tabletów, MP3 itp .urządzeń bez zgody nauczyciela, z wyłączeniem czasu wolnego przed i po lekcjach  zgodnie z planem zajęć ucznia.

10

każdy nauczyciel

N22

Interwencja policji.

50

wychowawca